Co komunikuje moda? Thorstein Veblen, Georg Simmel, Caroline Evans
Czy ubrania mówią?
Jednym z najbardziej wpływowych fenomenów zachodniej cywilizacji jest moda. Chociaż dla wielu to są „tylko ubrania”, sposób, w jaki je dobieramy i odczytujemy oraz zawarty w nich kod, stanowią jeden z najbardziej pierwotnych języków, jakimi posługuje się kultura [1]. Kodów modowych używamy do podkreślania i rozpoznawania statusu, manifestowania własnej indywidualności, sprzeciwu czy przynależności do określonej grupy (np. religijnej lub subkultury). Wraz z rozwojem kultury wpływ ten zwiększa się i stopniowo zmienia swój charakter. O ile jeszcze na początku XX wieku najważniejszą funkcją mody była komunikacja społecznego statusu, o tyle obecnie nie ma wątpliwości, że sama moda coraz mocniej wpisuje się w nowy wzór antropologiczny, dla którego kluczowe jest myślenie o podmiocie w kategoriach autokreacji, autentyczności i indywidualności, która szuka swojego wyrazu [2].
Przykład 1:
Uwaga 1:
Moda jako wyraz zmian społecznych
Przemiany w modzie nieodłącznie towarzyszą przemianom społecznym. W zwierciadle mody odbijają się obyczajowe rewolucje, ekonomiczne kryzysy czy konflikty polityczne. Niewiele było wydarzeń, które równie mocno wstrząsnęły modą, jak Pierwsza i Druga Wojna Światowa. Z damskiej garderoby zniknęły gorsety, radykalnie skróciły się spódnice, pojawiły spodnie. Pod względem praktyczności moda damska zaczęła wreszcie dorównywać męskiej. Analizując modę danego okresu, można wiele powiedzieć na temat klimatu danej epoki. Optymizm końca lat 60. XX w. – ekspansja młodości, wyzwolenie seksualne, zachłyśnięcie perspektywą kosmicznych lotów – jest łatwy do odczytania, gdy przyjrzymy się swobodnym, futurystycznym, strojom na zdjęciach z tej dekady. Hippisowska moda przełomu lat 60. i 70. wyraża rozczarowanie kapitalizmem i zwrot w stronę natury i duchowości. Minimalizm mody lat 90. pozostaje natomiast w relacji z gospodarczym kryzysem, który napiętnował tę dekadę [3].
Przykład 2:
Swobodny i optymistyczny klimat mody lat 60. wyrażają projekty brytyjskiej projektantki Mary Quant.
Quant była najlepszą modelką dla swoich kolekcji i symbolem „swingującego” Londynu lat 60.
Uwaga 2:
Zadanie 1:
Treść zadania:
Zastanów się przez chwilę nad ubraniem, które właśnie masz na sobie i zastanów się nad sygnałami jakie ono wysyła. W jaki sposób cię określa? Jako studenta? Intelektualistę? A może członka subkultury? Czy wyraża to, co w tobie unikatowe a może wpisuje się w modny trend?Bibliografia
1. Dowgiałło, B.: Ubieranie się jako forma uspołecznienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2015.2. English, B.: A Cultural History of Fashion in the 20th and 21st Centuries, Bloomsbury, London, New York 2016.
3. Guja, J.: Czy chciałbyś wyglądać jak robot? Futurystyczne obrazy i androidyczna wyobraźnia w modzie. [W:] Trzcińska, I. (Red.), Człowiek w świecie maszyn. Wprowadzenie do antropologii cyberkultury, Wydawnictwo AGH, Kraków 2019.
4. Evans, C.: Fashion at the Edge: Spectacle, Modernity and Deathliness, Yale University Press, New Haven, London 2003.