Loading...
 

Co komunikuje moda? Thorstein Veblen, Georg Simmel, Caroline Evans

Czy ubrania mówią?
Jednym z najbardziej wpływowych fenomenów zachodniej cywilizacji jest moda. Chociaż dla wielu to są „tylko ubrania”, sposób, w jaki je dobieramy i odczytujemy oraz zawarty w nich kod, stanowią jeden z najbardziej pierwotnych języków, jakimi posługuje się kultura [1]. Kodów modowych używamy do podkreślania i rozpoznawania statusu, manifestowania własnej indywidualności, sprzeciwu czy przynależności do określonej grupy (np. religijnej lub subkultury). Wraz z rozwojem kultury wpływ ten zwiększa się i stopniowo zmienia swój charakter. O ile jeszcze na początku XX wieku najważniejszą funkcją mody była komunikacja społecznego statusu, o tyle obecnie nie ma wątpliwości, że sama moda coraz mocniej wpisuje się w nowy wzór antropologiczny, dla którego kluczowe jest myślenie o podmiocie w kategoriach autokreacji, autentyczności i indywidualności, która szuka swojego wyrazu [2].

Przykład 1:


Håkan Dahlström, Helsingborg (Sweden) policeman. Źródło: [https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Helsingborg_(Sweden)_policeman.JPG#/media/File:Helsingborg_(Sweden)_policeman.JPG] Stylizacje do biura. Źródło: [https://www.pxfuel.com/en/free-photo-qftaz]
Rysunek 2: Stylizacje do biura. Źródło: https://www.pxfuel.com/en/free-photo-qftaz(external link)

Ricardo Murad, Punk. Źródło: [https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Punk_(135334865).jpeg#/media/File:Punk_(135334865).jpeg] Wszystkie trzy zdjęcia obrazują komunikacyjną funkcję ubioru. Określony dress code jest najszybszym i najczytelniejszym sposobem wyrażenia swojej zawodowej bądź społecznej roli i przynależności do określonej grupy. Dzięki mundurom żołnierze na polu bitwy mogą szybko odróżnić wrogów od przyjaciół, taką samą funkcję pełni uniform członka młodzieżowej subkultury. Inny dress code charakteryzuje ludzi biznesu a inny artystów czy pracowników fizycznych. Sposób, w jaki ubieramy się na co dzień, jest z reguły zestawem znacznie subtelniejszych kodów, ale bez większego problemu rozpoznamy dzięki niemu osoby z podobnego środowiska do naszego oraz tych, którzy do nas „nie pasują”.

Uwaga 1:


Zjawiskiem charakterystycznym dla obszaru mody jest napięcie pomiędzy dążeniem do wyróżnienia się oraz unifikacji – zaznaczenia przynależności do określonej grupy. Klasyczni badacze mody Georg Simmel i Thorstein Veblen wiązali modę przede wszystkim ze społeczną stratyfikacją. Moda komunikuje przynależność do danej klasy. Równie istotnym zjawiskiem jest jednak proces imitacji. Wybory modowe klasy wyższej są imitowane przez klasę niższą, co do pewnego momentu sprzyja zacieraniu granic między nimi. Klasa wyższa zawsze jednak wprowadza w porę kolejną innowację, co na nowo ustanawia barierę.

Moda jako wyraz zmian społecznych
Przemiany w modzie nieodłącznie towarzyszą przemianom społecznym. W zwierciadle mody odbijają się obyczajowe rewolucje, ekonomiczne kryzysy czy konflikty polityczne. Niewiele było wydarzeń, które równie mocno wstrząsnęły modą, jak Pierwsza i Druga Wojna Światowa. Z damskiej garderoby zniknęły gorsety, radykalnie skróciły się spódnice, pojawiły spodnie. Pod względem praktyczności moda damska zaczęła wreszcie dorównywać męskiej. Analizując modę danego okresu, można wiele powiedzieć na temat klimatu danej epoki. Optymizm końca lat 60. XX w. – ekspansja młodości, wyzwolenie seksualne, zachłyśnięcie perspektywą kosmicznych lotów – jest łatwy do odczytania, gdy przyjrzymy się swobodnym, futurystycznym, strojom na zdjęciach z tej dekady. Hippisowska moda przełomu lat 60. i 70. wyraża rozczarowanie kapitalizmem i zwrot w stronę natury i duchowości. Minimalizm mody lat 90. pozostaje natomiast w relacji z gospodarczym kryzysem, który napiętnował tę dekadę [3].

Przykład 2:


Swobodny i optymistyczny klimat mody lat 60. wyrażają projekty brytyjskiej projektantki Mary Quant.

Anthony O'Neil, Signs of the Sixties. Źródło: [https://www.geograph.org.uk/photo/6215472]
Rysunek 4: Anthony O'Neil, Signs of the Sixties. Źródło: https://www.geograph.org.uk/photo/6215472(external link)


Quant była najlepszą modelką dla swoich kolekcji i symbolem „swingującego” Londynu lat 60.

Kristine, Mary Quant. Źródło: [https://www.flickr.com/photos/53035820@N02/5241716963/]
Rysunek 5: Kristine, Mary Quant. Źródło: https://www.flickr.com/photos/53035820@N02/5241716963/(external link)

Uwaga 2:


Moda, posługując się własnym językiem, potrafi artykułować zarówno kulturowe nadzieje jak i lęki. Na przełomie XX i XXI wieku w modzie zaczynają pojawiać się mroczne, niepokojące obrazy. W stylizacjach, zdjęciach i pokazach spotykamy odwołania do przemocy, kalectwa, fetyszyzmu, szaleństwa. Caroline Evans uznaje je za metaforyczny wyraz kulturowych lęków wywołanych kryzysem gospodarczym, rozczarowaniem systemem ekonomicznym a także apokaliptyczną atmosferą „schyłku wieku” [4]. Elias Rovielo, Projekt Alexandra McQueena. Źródło: [https://www.flickr.com/photos/41111966@N04/34413838280]
Rysunek 6: Elias Rovielo, Projekt Alexandra McQueena. Źródło: https://www.flickr.com/photos/41111966@N04/34413838280(external link)

Zadanie 1:

Treść zadania:
Zastanów się przez chwilę nad ubraniem, które właśnie masz na sobie i zastanów się nad sygnałami jakie ono wysyła. W jaki sposób cię określa? Jako studenta? Intelektualistę? A może członka subkultury? Czy wyraża to, co w tobie unikatowe a może wpisuje się w modny trend?

Bibliografia

1. Dowgiałło, B.: Ubieranie się jako forma uspołecznienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2015.
2. English, B.: A Cultural History of Fashion in the 20th and 21st Centuries, Bloomsbury, London, New York 2016.
3. Guja, J.: Czy chciałbyś wyglądać jak robot? Futurystyczne obrazy i androidyczna wyobraźnia w modzie. [W:] Trzcińska, I. (Red.), Człowiek w świecie maszyn. Wprowadzenie do antropologii cyberkultury, Wydawnictwo AGH, Kraków 2019.
4. Evans, C.: Fashion at the Edge: Spectacle, Modernity and Deathliness, Yale University Press, New Haven, London 2003.

Ostatnio zmieniona Czwartek 28 z Kwiecień, 2022 19:36:59 UTC Autor: Jowita Guja
Zaloguj się/Zarejestruj w OPEN AGH e-podręczniki
Czy masz już hasło?

Hasło powinno mieć przynajmniej 8 znaków, litery i cyfry oraz co najmniej jeden znak specjalny.

Przypominanie hasła

Wprowadź swój adres e-mail, abyśmy mogli przesłać Ci informację o nowym haśle.
Dziękujemy za rejestrację!
Na wskazany w rejestracji adres został wysłany e-mail z linkiem aktywacyjnym.
Wprowadzone hasło/login są błędne.